Friday, August 9, 2013

Özgür Masur Röportajı / Interview with Özgür Masur


This time we made an interview with Turkish fashion designer Özgür Masur. I hope that you will enjoy reading the interview. Let's get to the interview before I bore you with a long introduction. The English version is below the Turkish one:)

*****

Bu seferki röportajımızı ünlü modacı Özgür Masur ile gerçekleştirdik. Umarım okumaktan keyif alacağınız bir röportaj olur:) Sizleri sıkmadan röportaja geçelim...


Özgür Masur

1) Tasarımlarınızda zerafet ön plana çıktığı halde; Bergen, Amy Winehouse gibi trajik hikayeleri olan kadınlardan etkilendiğiniz biliniyor, bu etkinin tasarımlarınıza nasıl yansıdığını düşünüyorsunuz?

Dram her zaman tasarımı besler, dolayısı ile etkilendiğiniz karakterlerin karanlık yönü ile kendi içinizdeki pozitifliği dengelemek gibi bir matematiğim var açıkçası.                                                     




2) "Soul by Özgür Masur" markasının geleceği nedir? Nasıl bir planlama söz konusu?                                      
 
  
Çok keyif alarak hazırladığım benim pret-a-porter markam. bu konuda da oldukça başarılı olduğuma inanıyorum. Mağazalaşmak adına ileride çok güçlü bir yere sahip olacak "Soul By Özgür Masur" ...
Sadece zaman gerekir yeni bir markanın yerini sağlamlaştırması için.



 3) Kariyerinizde ulaşabileceğiniz en üst nokta olarak nereyi görüyorsunuz?
Hayalim ya da öyle olmak istediğim bir nokta yok... Ben yaptığım işi severek ve keyfile yapıyorum, disiplin en önemsediğim şey. Dolayısı ile bu yetilerin beni nereye götüreceğini hep birlikte göreceğiz.



4) Yurt dışındaki moda haftalarına kendinizi hazır hissettiğiniz zaman gideceğinizi belirtmiştiniz, şu anda kendinizi o hazır durumda hissediyor musunuz, yoksa daha ilerlemeniz gerektiğini mi düşünüyorsunuz?
Hazır hissetmekten kastım koleksiyon bazlı değil, açıkçası bu konuda zaten iyi bir moda tasarımcısı olduğuma inanıyorum... Sadece yurt dışında defile yapmak marifet değil, ciddi yatırımlar ve ciddi devamlılık gerekmekte. Dolayısı ile maddi anlamda sizin arkanızda olabilecek çok önemli yatırımcılarınız olmalı ki yurt dışında markalaşabilesiniz.



 5) Kariyerinizin dönüm noktasını GalataModa olarak kabul edebiliriz sanırım, peki GalataModa’ya katılmamış olsaydınız, sizce şu anki konumunuza gelebilir miydiniz?
GalataModa sadece markalaşmak adına daha hızlı adım atmamı sağlayan, daha fazla kendime güven kazandıran bir durumdu. Moda tasarımcısı olarak iyi iseniz zamanı geldiğinde farkedilir ve markalaşmak adına imzanızı atabilirsiniz.




 6) Masterpieceim diyebileceğiniz, sizin için çok önemli olduğunu düşündüğünüz bir parçanız var mı? Varsa hangisi?
Cannes Film Festivali'nde Belçim Erdoğan'ın ödül alırken giymiş olduğu elbisem benim için çok özeldir ve anlamlıdır.
Belçim Erdoğan'ın Cannes Film Festivali Ödül Töreni'nde giydiği elbise




 7) Her koleksiyonunuza hayalinizdeki bir kadın figürü damga vuruyor diyebilir miyiz, yoksa her parçayı birbirinden bağımsız şekilde mi tasarlıyorsunuz?
Her koleksiyonun kadını benim için farklıdır ve hayalimdeki kadını koleksiyonlarımda yorumlamayı seven bir moda tasarımcısıyım.



8)Ticari kaygıların yaratıcılığa zarar verdiğini düşünüyor musunuz?
Tabi ki de hatta kesinlikle... Çünkü tasarımcı ticari kaygılar güttüğü anda, tasarım kalitesinde -en azından- kumaş ve işçilik anlamında zayıfladığı an müşteri kitlesini düşürebilir, bu da sıkıntı yaratır. Üstelik üretim kısmı ticari kaygıların en yüksek derecede tutulacağı kısımdır.



 9) Magnum ile bir çalışma gerçekleştirdiniz. Markalarla çalışmak normal bir koleksiyon hazırlamaktan farklı mı sizce?
Tabi ki de farklı, bir kere daha özgürsün; satış kaygısı hissetmeden özgürce tasarımlarını hayata geçiriyorsun. Ben çok keyif alıyorum. 


Magnum ile gerçekleştirilen defileden bir kare


10) Bir kıyafette sizce dikiş mi daha önemli yoksa tasarım mı?
Tasarımın en önemli başarısı kesinlikle giyilebilirliğidir. İnanılmaz güzel bir şey tasarlarsınız ama bunu hayata geçirebilecek bir dikim yoksa hiç bir anlamı yoktur.



11) Türk tasarımcılar arasında sizi farklı kılan ve diğer tasarımcılara göre son yıllarda sizi daha ön plana çıkaran etken sizce nedir?
Kesinlikle iyi bir ekiple çalışıyor olmam. Bunların başında Pazarlama ve PR yönetmenim Ferhat Kazancı'nın doğru stratejileri hayat geçiriyor olması beni ivme anlamında yükselten ve şanslı kılan bir 
durum.





12) Vauthier’in koleksiyonunun sizinkiyle neredeyse birebir ayni tasarımlara sahip olduğunu görüyoruz. Bu gibi örneklere yasal bir tepki koymamanızın nedeni mütevazılığınızdan mı, yoksa sonuç alamayacak olmanızdan mı kaynaklanıyor?
Aslında bu kadar önemli bir markanın koleksiyon parçalarının benim tasarımlarıma benziyor olması bence çok da abartılabilecek bir durum değil, esinlenmek durumu. Ama tabi ki de insana kendinin ve kendi tasarımcı kimliğinin nerelerde olabileceğini düşündüren güzel bir şey de bence. Vauthier'e benim elbiselerime benzer elbiseler yapmışsın diye hukuki savaşa girsem komik olmaz mı? Ama benden önce o koleksiyonu çıkarmış olsa ve aynı ithamda ben kalsam  bugün kapıma kilidi vurmak zorunda kalırdım. Türkiye maalesef böyle bir yer...
    
                                                                    
       
Soldaki Vauthier, sağdaki Özgür Masur tasarımı



13) Dünya üzerinde, tasarımlarda bir geriye dönüş var, 60’lara, 70’lere; artık özgün tasarımlar çıkmıyor gibi. Bu konuda siz ne düşünüyorsunuz?
1920'ler, 50'ler ve 70'ler favorimdir.



14) Sizce deadline tasarımı öldürür mü?
Deadline'ın sürecine bağlı...



 15) Özellikle dizilerde kullanılan tasarımlarınızın çok fazla kopyasını görebiliyoruz. Bu sizin için bir dezavantaj değil mi?
Adı üstünde kopya, asla aynısı değildir; dolayısı ile aslını yaşatır. Maalesef yapacak bir şey yok, hangisi ile savaşacaksın ki?



 16) Tasarımlarınıza yol açan gözlemlerinize en büyük damgayı vuran detay nedir? Örneğin, bulunduğunuz yerdeki kadınlar mı? Binalar mı? Doğa mı?
İnanın bu hiç belli olmuyor...



Röportajın gerçekleşmesini sağlayan Ferhat Kazancı'ya çok teşekkürler...

*****

Here is the English version, everyone! Let's start :)

1) Even thought elegance is more prominent in your designs, it is known that you are influenced by women like Amy Winehouse and Bergen (a Turkish celebrity from years ago) that have tragic lives. In what way does this influence affect your designs?

Dram always feeds design. I have a math that balances the dark side of the characters that influences me and the positivity of me.

2) What is the future of the brand "Soul by Özgür Masur"? What is your plan?

It is my pret-a-porter brand which I had so much fun while preparing it, and I believe I am really successful at this. Also, Soul by Özgür Masur will have a great place for going retail in the future. A new brand only needs time to secure its position.

3) Where do you think is the last point you could reach in your career?

I neither have a dream nor a point that I want to be at... I do my job with love and joy. Discipline is the most important thing for me, so we will all see where these urges get me to.

4) You had said that you would be in Fashion Weeks abroad when you feel that you are ready, do you think that you are in that ready position, or do you think that you still need to go further?

By feeling ready, what I meant was not collection based. Frankly, I believe that I am a really good fashion designer in that sense. However, making a runway show abroad is not due to your skill but it needs a huge investment and persistence, so you need important investors so that you would become a brand abroad.

5) We might say that GalataModa was the turning point of your career. Do you think that you could become who you are right now if you did not attend GalataModa?

GalataModa only made me leap a huge step towards becoming a brand, and it gave me confidence. If you are good as a fashion designer, you would gather attention of people and become a brand at the end. 

6) Do you have a design that you could call it your masterpiece?

My dress that Belçim Erdoğan wore at the awards ceremony of Cannes Film Festival is so special and meaningful for me. (You could see the dress above)

7) Could we say that you dream of one woman in a whole collection, or do you design your collection pieces independently?

The woman of every collection is different for me, and I am a fashion designer that I like to interpret the woman of my imagination in my collections. 

8) Do you think that commercial concern damages creativity?

Of course, absolutely... That's because when a designer has commercial concerns, he/she might lower the quality of design, at least with fabric quality, or craftsmanship quality. And when this happens, this might affect the clients which would cause problems. Besides, production is the most important part if one would have commercial concerns.

9) You have collaborated with Magnum. Do you think it is different to work with brands?

Of course, you are more free since you do not have commercial concerns, and you make your designs come to life freely. I have lots of fun working with brands.

10) Which one do you think is more important on a dress, needlework or design?

The biggest success of a design is its wearability. You might design an absolutely beatiful thing, but if you do not have the needlework to make it come to life, it means nothing.

11) What makes you unique between Turkish designers and more prominent in the last years, in your thoughts?

It is because I am working with absolutely a great team, and above all this, my Marketing and PR Manager Ferhat Kazancı has the right strategies which makes a great impact on me and makes me lucky.

12) We see pieces from Vauthier's collection which are almost the same with yours. Is the reason that you are not take legal action against examples like these your modestness or that you wouldn't get a result by taking legal action?

Actually, I do not think that it should be exaggerated that an important brand like this has pieces that look like my designs, also it is a beatiful thing that makes one think where he/she would have been and his/her identity as a designer. Wouldn't it be funny to take legal action against Vauthier? However, if Vauthier had that collection before me, and I was accused of the same thing, I would have been forced to close my business down. Turkey is -unfortunately- a place like this. 

( You can see the image of the two designs above, in the Turkish part. The one on the right side is the design of Özgür Masur, and the one on the left side is one of Vauthier )

13) It looks like these designs go back to 60's and 70's all around the world, we don't really see many unique designs nowadays. What do you think about this?

1920's, 50's and 70's are my favorites.

14) Do you think that deadline kills design?

It is up to the process of deadline...

15) We see many copies of your designs, especially the ones that are used on TV shows. Isn't it a disadvantage for you?

Copies are not the same as originals and they make the original ones live. Unfortunately, there is nothing to do against them, which one could you bother to fight with?

16) What is the most prominent detail in your observations that lead to your designs? For example, women in the place of your observations? Buildings? Nature?

Believe me, it is really independent each time.



Thanks to Ferhat Kazancı who made this interview come to life...

4 comments:

  1. That wine colored dress is gorgeous! I love hearing about designers I wasn't aware of- thank you for posting!

    www.seashellsandeggshells.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. I really love the wine/purple dress,it' beautiful!!!Very interesting interview!!;)

    www.myombrelife.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Oh what a great interview! I really love that first dress, it's just stunning!
    xo
    styleontheside.com

    ReplyDelete
  4. I love that first dress too! I want it. I have no idea where I would wear it, but I want it!

    And that jacket. Matt'd look killer in that jacket lol

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...